- De Tesla Model Y heeft, net als alle andere Tesla’s, een Euro NCAP-veiligheidsscore van 5 sterren gekregen.
- Maar de Model Y is uniek, want de auto kreeg namelijk een hogere beoordeling dan alle andere auto’s die Euro NCAP tot nu toe getest heeft onder het protocol van 2022.
- De score is onder andere te danken aan de stevige constructie en het verstevigde accupakket van de Tesla.
- Lees ook: Tesla voegt nieuwe, goedkopere Model Y aan het Nederlandse aanbod toe: zo verhoudt hij zich tot de duurdere versies
Tesla staat al langer bekend als maker van mogelijk de veiligste auto’s die vandaag de dag de weg op mogen. Dat blijkt onder andere uit Euro NCAP-scores van vijf sterren voor alle modellen. En daar voegt de nieuwste Tesla-telg zich nu bij. De Model Y krijgt niet alleen 5 sterren, maar ook de hoogste gemiddelde score van alle geteste auto’s onder het protocol voor 2022 van de Europese keuringsinstantie.
De Tesla Model Y scoort gemiddeld 92 procent bij de tests die Euro NCAP op de auto losliet. Daarmee scoort hij hoger dan de Lexus NX (89 procent), de Mercedes-Benz EQS (88 procent) en de Polestar 2 (88 procent).
Met name op passagiersveiligheid blinkt de Model Y uit met een score van 97 procent. Tweede in de lijst is de Lynk & Co 01 met een score van 96 procent. De Mercedes-Benz EQS scoort met eveneens 96 procent de derde (of gedeelde tweede) plek.
Hoge veiligheidsscore voor Tesla Model Y
Volgens Tesla is de hoge score prima te verklaren. Het bedrijf is naar eigen zeggen continu bezig om de veiligheid van de auto’s te verbeteren door onder andere te kijken naar de constructie. Deze is bij de Model Y heel anders dan bij reguliere voertuigen, omdat de carrosserie uit veel minder onderdelen bestaat.
Ook is het verstevigde accupakket een fundamenteel onderdeel van de constructie. De combinatie van de twee zorgt voor extra bescherming tegen vervorming bij een botsing. Dat vertaalt zich naar een hogere veiligheid voor inzittenden.
Daarnaast zouden verschillende veiligheidssystemen zoals onder andere Multi-Collision Braking en Automatic Emergency Braking ervoor moeten zorgen dat ongelukken in z'n geheel voorkomen kunnen worden, of niet erger gemaakt worden dan dat ze al zijn.
Multi-Collision Braking zorgt ervoor dat de remmen van de auto geactiveerd worden tijdens een aanrijding. Hiermee wordt extra schade door het doorschuiven van de auto voorkomen. Automatic Emergency Braking doet precies wat het zegt te doen: het grijpt in bij een noodsituatie zodat er een botsing voorkomen kan worden.
Toch staat de veiligheid van Tesla's continu ter discussie. Het gaat dan niet zo zeer om de bovengenoemde punten, maar om de werking van de Full Self-Driving-software die het mogelijk moet maken om Tesla's semi-autonoom te laten rijden. De software is nog in betafase en dus alleen beschikbaar voor speciale testers, maar toch gebeuren er met enige regelmaat ongelukken met op FSD rijdende Tesla's.
Ondertussen zijn Amerikaanse overheidsinstellingen bezig met onderzoeken naar de software en wordt er gekeken of er moet worden ingegrepen. Topman Musk van Tesla blijft aan de andere kant volhouden dat de software vrijwel klaar is voor een publiekelijke lancering. Hij zei onlangs nog dat hij hoopt dat FSD voor het eind van het jaar goed gekeurd wordt voor openbaar gebruik.